System na wzór tego, co zrobili Australijczycy

Co wyjątkowego jest w tym projekcie badawczym?

Realizacja projektu naukowego „Optymalizacja produkcji wołowiny w Polsce zgodnie ze strategią od widelca do zagrodyma doprowadzić do opracowania polskiego standardu mięsa wołowego na wzór tego, co zrobili Australijczycy, gdy w latach 90. doświadczyli drastycznego spadku konsumpcji tego mięsa; a także określić nowe zasady komunikacji z konsumentem. Chcemy posłużyć się ich koncepcją znakowania mięsa zgodnie z jego jakością rozumianą jako satysfakcja konsumenta - mówi prof. Krystyna Gutkowska, przewodnicząca komitetu organizacyjnego konferencji.

 

W ramach projektu badawczego finansowanego  z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, polski zespół badawczy nawiązał w tym roku współpracę z naukowcami z Meat Standards Australia (MSA). Ten zespół badawczy otrzymał w ubiegłym roku prestiżową nagrodę Eureka – Oskara w australijskiej nauce - za osiągnięcia naukowe w dziedzinie „Badania naukowe i innowacje” nadawane przez Australian Museum Eureka Prize, w kategorii „Badania prowadzone przez zespół interdyscyplinarny” za system prognozowania satysfakcji konsumenta wołowiny. Australijscy producenci żywca wołowego i wołowiny uzyskali dzięki temu systemowi 366 mln AUD wartości dodanej (około 1 mld PLN).

Pan Rod Polkighorne oraz dwaj inni kluczowi członkowie zespołu MSA: David Pethick profesor biochemii i żywienia na Murdoch University w Australii i John Thompson profesor University of New England, członkowie Beef Cooperative Research Centre (CRC) będą prelegentami i uczestnikami międzynarodowej konferencji naukowej, która 12-13 września br odbędzie się w SGGW w Warszawie.

Założenia polskiego projektu badawczego są podobne do tych, które przyjęli naukowcy z MSA, tzn. konsument jest najważniejszy, a producenci żywca i przetwórcy powinni współdziałać dla zapewnienia satysfakcji konsumenta na takim poziomie, który gwarantuje najpierw wzrost a następnie utrzymanie zadowalającego popytu. W Australii narzędziem do prognozowania satysfakcji konsumenta mięsa wołowego jest system opracowany przez MSA. Sukces zespołu jest wynikiem wyjątkowego połączenia umiejętności i woli ludzi nauki i praktyków, a w szczególności siłą napędową był hodowca i sprzedawca mięsa Pan Rod Polkinghorne, współautor kilkunastu publikacji naukowych. W lipcu br. podczas wizyty w Polsce, Pan Rod Polkinghorne zaprezentował metodykę badań konsumenckich MSA i współpracował przy opracowaniu projektu pierwszych badań wg tej metodyki w Polsce.

Ekspert wysoko ocenił parametry jakości mięsa wołowego przyjęte w polskim Systemie QMP. Jego zdaniem już teraz gwarantują one stosunkowo wysoki poziom satysfakcji konsumenta. Rozwój systemu prognozowania satysfakcji konsumenta będący rezultatem Projektu badawczego przyczyni się do doskonalenia systemu QMP i będzie wsparciem pozytywnych zmian na rynku mięsa wołowego. 

Zmiany są potrzebne, ponieważ konsumpcja wołowiny w Polsce od wielu lat systematycznie spada i – według różnych źródeł – wynosi teraz rocznie poniżej 3 kg na osobę. W Unii Europejskiej roczne spożycia tego mięsa przez jedną osobę, kształtuje się na poziomie 17 kg, czyli tyle, ile 20 lat temu w naszym kraju. Przyczyn można szukać w niestabilnej jakości mięsa wołowego w połączeniu z relatywnie wysokimi cenami. Zdaniem specjalistów z zakresu żywienia, konsumpcja wołowiny jest ważna dla zrównoważonej diety z uwagi na wysoką wartością odżywczą. Mięso to zawiera ważne dla organizmu żelazo, fosfor, magnez, potas, cynk, a także witaminy B6 i B12. 

Dostrzegając problem niskiego spożycia wołowiny, Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego we współpracy ze środowiskami akademickimi realizuje system standaryzujący procesy produkcji począwszy od doboru odpowiednich ras przez organizację produkcji, odpowiednie żywienie, proces uboju, dojrzewania do odpowiedniego porcjowania pakowania i oznaczania mięsa. Optymalizacja produkcji wołowiny w Polsce zgodnie ze strategią od widelca do zagrody ma gwarantować pełną powtarzalność najważniejszych parametrów jakości mięsa takich jak kruchość, soczystość, smak oraz dobrą komunikację z konsumentem, aby wiedział jakie zastosowanie ma oglądany przez niego kawałek mięsa i jakiego poziomu satysfakcji może się po nim spodziewać. 

Badania konsumenckie prowadzone w ramach polskiego projektu badawczego w sposób wyjątkowy, bo na szeroką skalę, precyzyjnie i zgodnie ze sprawdzonymi na świecie wzorami, to nieoceniona kopalnia wiedzy dla sektora produkcyjnego i handlowego. „Dzięki pierwszym i, na razie, cząstkowym wynikom, które zostaną przedstawione podczas konferencji, stanie się ona wyjątkowym wydarzeniem i – mamy nadzieję – zaczynem stałej, konkretnej współpracy nauki z biznesem, w tym z branżą żywnościową. Bez niej nie ma mowy o efektywnym prowadzeniu przyszłościowego biznesu w produkcji i dystrybucji żywności”podkreśla prof. Krystyna Gutkowska.

 

 

 

 

Polski

Komitet Honorowy

 

Patronat Honorowy

Patroni Branżowi

        

Patroni Medialni

          
      

 

Ogranizatorzy